Samenwerking Week in Week uit en Maastricht Marketing

Eén culturele uitagenda voor Maastricht

Week in Week uit en Maastricht Marketing slaan de handen ineen om cultuur in Maastricht nog zichtbaarder te maken. De samenwerking betekent niet alleen dat de papieren versie van de Week in Week uit terug is, maar ook dat er één culturele uitagenda is voor Maastricht en omgeving.

Op woensdag 31 augustus werd bij Lumière Cinema Restaurant het eerste exemplaar van de nieuwe Week in Week uit officieel overhandigd aan wethouder Frans Bastiaens. Hierbij kwamen vertegenwoordigers van Week in Week uit, Maastricht Marketing en de culturele instellingen van Maastricht samen om het glas te heffen op de samenwerking.

V.l.n.r.: Paul Pinxten (Week in Week uit), Leontien Mees (Maastricht Marketing), wethouder Frans Bastiaens (Gemeente Maastricht)

Gezamenlijke inzet online en offline

Week in Week uit is al meer dan dertig jaar een vaste waarde in de stad met de bekende gedrukte weekagenda voor Maastricht en de website weekinweekuit.info. Maastricht Marketing zet actief in op de promotie van Maastricht als cultuurstad middels een meerjarige campagne, die landt op bezoekmaastricht.nl (meer dan 1,5 miljoen bezoekers per jaar). De Uitagenda op BezoekMaastricht.nl trekt meer dan 800.000 unieke bezoekers per jaar, met alle evenementen uit de stad en de (Eu)regio. In deze nieuwe samenwerking komen de jarenlange redactionele en marketingexpertises van de twee organisaties samen. Te weten in een fysieke tweewekelijkse agenda en in een sterk online platform onder Bezoekmaastricht.nl. Beide kanalen worden gezamenlijk ingezet om het culturele leven in Maastricht en de (Eu)regio eenduidig passend bij de stad te etaleren.

Paul Pinxten, directeur Week in Week uit: “In de coronatijd heeft Week in Week uit op een laag pitje gestaan en verdween de papieren uitgave helemaal. Van inwoners, bezoekers en ook vanuit het culturele veld horen we dat het boekje echt gemist wordt. Ik ben blij dat we dankzij deze structurele samenwerking een doorstart kunnen maken en alle cultuurliefhebbers weer kunnen bedienen.”

Frans Bastiaens, wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Cultuur, Veerkrachtige Wijken en Ouderenbeleid, Gemeente Maastricht: “Ik ben verheugd dat Week in Week uit en stichting Maastricht Marketing de krachten bundelen in de promotie van het culturele aanbod in onze stad. Deze nieuwe samenwerking zal ongetwijfeld een boost geven aan de bekendheid van de producties en realisaties van onze cultuurmakers. Door hen bewust en actief (promotionele) ruimte en waardering te bieden, versterken we immers de aantrekkelijkheid van de stad voor de makers, de inwoners, de bedrijven en daarmee ook voor het brede publiek.”

Culturele gids voor inwoner en bezoeker

Elke twee weken verschijnt een culturele agenda in gedrukte vorm met evenementen en redactie. In december, tijdens carnaval en in de zomermaanden worden dat maandagenda's als culturele gids voor Maastricht voor zowel inwoner als bezoeker. De papieren uitgave wordt in een oplage van 10.000 exemplaren verspreid over zo’n driehonderd locaties in de binnenstad en buitenwijken van Maastricht, zoals drukbezochte horeca, supermarkten en culturele instellingen.

Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: “Met deze samenwerking kunnen we de culturele instellingen in Maastricht nog beter ondersteunen. Zij kunnen nu via een centrale plek met hun aanbod een groot publiek bereiken, online en offline. En bezoekers en inwoners hebben een compleet overzicht van alles wat er te doen is. Hiermee draagt het bij aan de positionering van Maastricht als cultuurstad.”

Stef Niekamp, voorzitter Cultuur in Maastricht (CIM): "Na twee moeilijke jaren ontstaan er gelukkig weer prachtige, nieuwe culturele initiatieven in Maastricht. Goede informatievoorziening is daarbij voor onze bezoekers onmisbaar. Dat Week in Week uit en Maastricht Marketing online en offline krachten gaan bundelen is een prachtig voorbeeld van hoe het samen sterker kan; goed voor de cultuur-aanbieders, maar zeker ook voor de cultuur-liefhebber!”